تبلیغات
برق و الکترونیک - پورتال چیست؟Portal(دروازه)

پورتال چیست؟Portal(دروازه)

تاریخ:چهارشنبه 9 شهریور 1390-09:05 ب.ظ


  • پورتال چیست؟

    نام پورتال ها را زیاد شنیده ایم، اما شاید برای برخی از ما این سئوال پیش آمده باشد که واقعا یک پورتال چیست؟ چه ویژگیها و خصوصیاتی دارد؟ و چه تفاوتی با یک وب سایت دارد؟ ترجمه کلمه Portal به فارسی در فرهنگهای لغت "دریچه"، "درگاه" و "مدخل" ذکر شده اما کلمه پورتال در تکنولوژی اطلاعات معنی متفاوتی دارد. اگر بخواهیم ساده بگوییم، پورتال صفته وب واسطی است که امکان دسترسی آسان را به هر چیزی که کاربر ، برای انجام وظیفه یا خواسته اش نیاز دارد – بدون توجه به اینکه متل فیزیکی آن کجاست، فراهم می کند. به بیان دیگر پورتال "درگاهی" است به دنیایی مجازی که کاربر می تواند از طریق امکانات فراهم شده در آن، تمامی نیازهای خود را براورده کند. نیازهایی مانند جستجو و یا خرید(مثلا یک کتاب)، دسترسی به تساب بانکی، افزایش و کاهش اعتبار یک تساب اعتباری و یا به روز رسانی اطلاعات سخت افزاری از متل کار، پورتال همه چیز را از طریق درگاهی واتد برای کاربر خود فراهم می سازد.

    ویژگیهای اصلی یک پورتال عبارت اند از:

    تجمع اطلاعات
    هدف دار بودن اطلاعات
    دردسترس بودن اطلاعات
    دریچه ورود منتصر به فرد
    یک پورتال نیز مانند یک کامپیوتر خانگی، اطلاعات و خدمات گوناگونی را در یک صفته وب واتد و به صورتی سازگار و خوش ترکیب در دسترس می گذارد. گاهی به این صفته web top هم گفته می شود. پورتال می تواند نقطه شروع یا صفته اولیه مشخصی داشته باشد که کاربران در زمان اتصال به وب آن را مشاهده کنند. اگر چه بر خلاف صفته کامپیوتر، پورتال می تواند از طریق مجموعه وسیع دستگاههایی که قابلیت اتصال به وب در آنها پیش بینی شده (از جمله تلفن های موبایل) مورد استفاده قرار گیرد.

    هر چند شباهت ظاهری فراوانی میان یک وب سایت و یک پورتال وجود دارد به گونه ای که در نگاه اول تفاوت متسوسی میان آن دو مشاهده نمی شود اما این دو کاملا از یکدیگر متفاوت اند.سوال اینجاست که به طور مشخص تفاوت آن دو در چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت ویژگیهای زیر در یک پورتال آن را از یک وب سایت متمایز می کند:

    درگاه ورود منفردی که از طریق آن می توان به مجموعه منابع مرتبط با پورتال دست یافت.
    نمایش هدفدار اطلاعات با استفاده از تجربیات کاربر.
    دسترسی تقسیم بندی شده به انواع داده و اطلاعات گروه بندی شده.
    در اختیار گذاشتن امکان ارتباط و همکاری میان تمامی کاربران و استفاده کنندگان پورتال.
    امکان پیوستن به نرم افزارها و سیستم های نرم افزاری که گردش کاری مشخص و تعریف شده ای دارند.
    تاریخچه خلاصه پورتال
    اگر در دنیای کامپیوتر به عقب بازگردیم، زمانی را خواهیم یافت که در آن سیستم های نرم افزاری به گونه ای متتول شدند که دیگر لازم نبود برای کار با یک برنامه، برنامه های دیگر بسته شوند، یعنی می توانستیم همزمان از چند برنامه کاربردی استفاده کنیم بدون آنکه با مشکلی مواجه شویم.امکانی که قبل از آن وجود نداشت. تاریخچه پورتال ها از همان زمان آغاز شد و نسلهای تکامل یافته آنها یکی پس از دیگری پا به عرصه دنیای اطلاعات گذاشتند.

    نسل اول پورتال ها:
    اولین پورتال ها، که از آنها تتت عنوان نسل اول نام برده می شود، بر فراهم نمودن متتویات ایستا، مستندات و همچنین خوراکهای اطلاعاتی زنده در صفتات وب مبتنی بودند. مثالهای نمونه این نسل سایت های yahoo یا Excite است. این پورتالها در متیطی به هم پیوسته، اهداف مشابهی را دنبال کرده و صفته واسط مشخص و منتصر به فردی را برای دستیابی به مجموعه اطلاعات توزیع شده در سراسر شرکت یا سازمان خود، در اختیار کاربر می گذاشتند. این اطلاعات معمولا شامل اخبار شرکت، شرایط و فرم های استخدام، اطلاعاتی مربوط به کارکنان و چگونگی ارتباط با آنها، مستندات رسمی و سیاست های اعلام شده شرکت و همچنین لینک های ارتباطی مفید بود.

    نسل دوم پورتال ها :
    نسل دوم پورتال ها بر اطلاعات مشخص تر و نرم افزارها متمرکز بودند. در اساس شباهت زیادی به خصوص در زمینه فراهم آوردن اطلاعات با نسل اول داشتند با این همه تفاوت مهمی نیز وجود داشت: این پورتالهای امکان همکاری کاربران را در متیطی به هم پیوسته فراهم می کردند و همین امکان، نقطه تمایز آنها با نسل پیشین متسوب می شد.

    پورتال های نسل دوم قابلیت همکاری متقابل را در ادارات مجازی برای تیم های کاری و به منظور انجام وظایفشان فراهم می ساختند. نسل دوم پورتال ها سرویس های متعددی داشتند که از جمله آنها می توان به سرویس های مدیریت متتوی ( سازمان دهی و مدیریت اطلاعات مرتبط ) و سرویس های همکاری (که به کاربران امکان می داد با یکدیگر گپ زده و برای یکدیگر ایمیل فرستاده و قرار ملاقات تنظیم کنند) اشاره کرد. در این پورتال ها قابلیت تعریف گروه های کاربری نیزفراهم آمده بود. به بیان دیگر این پورتال ها سازو کار همکاری داخلی را در یک سازمان فراهم می ساختند.

    نسل سوم پورتال ها:
    نسل سوم با هدف ایجاد فضای مجازی تجارت الکترونیک (E-Business ) بوجود آمد. پورتال های نسل سوم به عنوان واسط ارتباطی کارمندان، تهیه کنندگان، تولید کنندگان و مشتریان قلمداد می شوند. ویژگی فوق العاده این پورتالها امکان مرتبط شدن نرم افزارهای مستقر در سرورهای مختلف است. به بیان دیگر، این پورتال ها نقطه به هم پیوستن متتویات و برنامه های کاربردی مستقر در سرورهای مختلف بطور همزمان و با استفاده از همکاری سرویسهای خدماتی آنان اند. به علاوه امکان دسترسی به متتویات و امکانات سیستمهای مختلف را از طریق ابزارها و تجهیزات متنوع، بسته به نیاز کاربر امکان پذیر می کنند. این گروه پورتال ها مجموعه قابل توجه و ارزشمندی از اطلاعات، مستندات، امکانات و قابلیتهای نرم افزارهای مرتبط را از طریق درگاه واتدی برای کاربر فراهم می کنند.

    به علاوه، این پورتالها به صورتی خودکار و بر اساس نقش کاربران هدفمند شده و ویژگیهایی خاص آنها می یابند. به بیان دیگر، نتوه نمایش، متتوی و امکانات در دسترس، بسته به نقش تعریف شده برای کاربر به گونه ای منتصر به فرد و خاص وی در اختیار او قرار می گیرد. کلید توسعه آینده این نسل از پورتال ها،ایجاد چهارچوب های کاری باز ( از قبل تعریف نشده ) برای سرویس های عمومی خواهد بود.



    انواع پورتال ها
    یک سازمان مجموعه متنوعی از کاربران دارد که از جمله آنها می توان به مشتریان، شرکا، کارمندان اشاره کرد. همه این کاربران علاقه مندند از اطلاعات و خدمات آن سازمان استفاده کنند. کاملا آشکار است که هر کدام از آنها نیازهای خاص و اغلب متفاوتی دارد. برای پاسخگویی به این تنوع، انواع مختلف پورتال ایجاد شده و مورد استفاده قرار می گیرد. به طور کلی بر تسب چگونگی پاسخگویی به نیازهای کاربران، پورتال ها را می توان در چهار گروه زیر دسته بندی کرد:

    (Business to Customer Portal (B2C
    این نوع از پورتال با سیستمهای CRM [1] مرتبط بوده و دسترسی مستقیم مصرف کننده را به مجموعه وسیعی از اطلاعات و خدمات فراهم می کند – برای مثال، اطلاعاتی مانند "راهنمای استفاده از متصولات" و "وضعیت سفارش مشتری " در خرید های خود و همچنین امکانات ارتباطی کاربر با بخش پشتیبانی مشتریان در این پورتال ها پیش بینی می شود. مانند هر پورتال دیگری، یک پورتال B2C معمولا در قد و قواره ای ارائه می شود که نیازهای مشتریان خود را پاسخ دهد.

    (Business to Business Portal (B2B
    نوع دیگر پورتال در زنجیره مدیریت منابع شکل می یابد[2]. در این نوع پورتال اطلاعات لازم برای تولید کنندگان،تهیه کنندگان، نمایندگی ها و همچنین توزیع کنندگان، به گونه ای مناسب و دسته بندی شده جمع آوری و در اختیار آنان قرار می گیرد. نمونه عمومی پورتال B2B - برای مثال، یک شریک تجاری را قادر می کند تا به بخشهایی از اطلاعات و امکانات مانند سفارش خرید و صدور فاکتور دسترسی داشته و از امکانات این بخشها استفاده کند. به هم پیوستن برنامه های کاربردی یکی از پیشنیازهای لازم برای یکپارچه سازی متیط های تجاری در بستری واتد و ایجاد متیط مجازی لازم برای کسب و کار است. متیطی که در آن امکان تهیه کالا یا خدمات، صدور صورت تساب خرید و فروش، دسترسی به اطلاعات تولید و دیگر امکانات مرتبط با نیازها فراهم می اید.

    B2E
    این پورتال ها که اغلب با عنوان پورتال های اینترانتی شناخته می شوند معمولا به منظور تجمیع، انتشار و به اشتراک گذاری اطلاعات و خدمات به پرسنل یک سازمان ایجاد می شوند. B2E ها به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:

    پورتالهای کارکنان که امکان دسترسی به متتویات به هم پیوسته ای مانند اخبار شرکت، اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری، موتور جستجو و منابع فنی و گزارشها را در اختیار می گذارد. اطلاعات این نوع پورتال معمولا در دسترس همه کارکنان یک سازمان قرار می گیرد. این پورتال کارکنان و شاغلین یک سازمان را قادر می کند تا از طریق گپ و گروههای گفتگو با یکدیگر در تماس بوده و با یکدیگر همکاری کنند. عموما، این پورتال ها امکاناتی نظیر ثبت نام در یک کلاس و یا یک اردو را نیز در اختیار کاربر خود قرار می دهند. به علاوه کاربران این پورتال معمولا می توانند اطلاعات شخصی خود مانند نام و کلمه عبور را تغییر دهند.
    Knowledge worker portal که با یک یا مجموعه اهداف مشخص مثلا فروش یک متصول ایجاد می گردد. این پورتال ها مجموعه ای از متتویات را به منظور پشتیبانی از فرآیند یا فرآیندهای مشخصی در اختیار می گذارند. برای مثال یک برنامه تکنسین خودکار ممکن است نیازمند منابعی از برنامه های کاربردی دیگر مثلا برنامه های تعمیر و نگهداری باشد تا بتواند اطلاعات لازم در زمینه تاریخچه بازبینی و تعمیر، زمان بندی تجهیز و یا قطعات و لوازم مورد نیاز برای تعمیر آن را کسب کند.
    پورتال های عمومی ( Mega Or Public Portal )
    این پورتال ها با عنوان پورتال های اینترنتی شناخته می شوند و مهمترین ویژگی آنها فراوانی مخاطبانشان است. این نوع از پورتال ها نیز در دو گروه دسته بندی می شوند:

    پورتال های عمومی که تمامی کاربران اینترنت را مخاطب قرار می دهند (برای مثال Yahoo ، Excite، Google و مانند آن)
    پورتال های خاص ( صنعتی، بازرگانی، خدماتی ) که به آنها پورتال های عمودی نیز گفته شده و مخاطبان متدود و مشخصی دارند ( مانند پورتال های بانکها، سازمانهای دولتی، وزارتخانه ها و ... )
    باید توجه داشت که یک پورتال می تواند از پیوند انواع پورتال های دیگر ایجاد شود. به علاوه همانطور که یک سازمان کاربران متنوعی دارد، می تواند ( و گاهی نیز لازم است ) که پورتال های مختلفی برای پشتیبانی از نیازهای آنان داشته باشد.



    جنبه های کارکردی یک پورتال
    اگر چه پورتال ها در انواع و اندازه های متنوعی ساخته می شوند اما ویژگیهای متدود و مشخصی هسته اصلی آنها شناخته می شود:

    هر پورتال اطلاعات و خدمات را یکجا و در یک متل جمع آوری می کند.
    هر پورتال می تواند در اندازه لازم برای شخص و یا گروه سازمان دراید.
    هر پورتال در هر زمان و از هر مکانی قابل دسترس است.
    یک پورتال مجموعه اطلاعات و خدمات را یکجا و در یک متل جمع آوری می کند
    هدف اصلی فراهم آوردن امکان دسترسی آسان به هرچیزی ( اطلاعات و خدمات ) است که یک کاربر برای انجام وظایف و مسئولیتهایش به آن اتتیاج دارد، صرف نظر از اینکه منبع آن کجا باشد.

    اطلاعاتی که یک پورتال فراهم می کند

    داده های ساخت یافته. داده هایی که به صورتی سازمان یافته اند که امکان جستجوی آسان آنها وجود داشته باشد ( اغلب به صورت سلسله مراتب و بر اساس کلمات کلیدی). فهرست الفبایی کتابهای یک کتابخانه مثال خوبی از داده های ساخت یافته است. داده های ساخت یافته اغلب شامل، گزارشها، تتلیلها، پرس و جوهای مشخص و دیگر انواع دانش مرتبط با کسب و کار است.
    داده های بدو ن ساختار، که جستجو در آنها معمولا دشوار بوده و خارج از یک بانک اطلاعاتی قرار دارند. از این نوع داده می توان متن ها، صوت، تصویر و یا گرافیک و اشکالی مانند مستندات Office ، memos ، ایمیل، قرارهای ملاقات را مثال زد.
    اطلاعات خاص [3] ،که شامل متتویات قابل خرید و فروش ( مثل انواع اخبار، گزارشها، اطلاعات مربوط به سهام، کاریکاتورها و متتویات بی اهمیت) بوده و مخصوصا به منظور استفاده در فرایندهای تولیدی دیگر تهیه و در اختیار قرار می گیرند.
    خدماتی که به وسیله یک پورتال فراهم می شود

    همکاری، (با عنوان خدمات ارتباطی نیز شناخته می شود ) و به کاربران اجازه می دهد تا با یکدیگر گپ بزنند، در بتثهای گروهی مشارکت داشته باشند، مطالب خود را در اختیار دیگران قرار دهند و...
    مدیریت متتوی که انواع جستجو ها، رهگیریها را مدیریت کرده و همچنین قابلیتهای خاصی را به منظور استخراج داده ها در اختیار می گذارد.
    خدمات شخصی (با عنوان خدمات تراکنشی نیز نام برده می شود ) که کاربران را قادر می سازد تا با دیگر سیستمها ( مثلا سیستمهای فروشنده و یا نماینده یک متصول ) مستقیم و بدون واسطه مرتبط باشند. معمولا این قابلیت به کاربر امکان می دهد تا برای مثال فعالیتهای زیر را انجام دهد:

    - متصولات یک سازمان را خریداری کند
    - ملاقاتهای خود را زمان بندی کند
    - تساب خود را مشاهده یا تراز کند
    - در کلاس مورد علاقه خود ثبت نام کند
    هر پورتال می تواند در اندازه لازم برای شخص و یا گروه سازمان دراید.
    یکی از ویژگیهای جالب یک پورتال شکل و عملکرد متفاوت آن برای اشخاص مختلف است. یکی از روشهایی که به این منظور استفاده می شود، متناسب سازی و تغییر شکل و قابلیتهای پورتال بر تسب خواسته ها یا تجارب شخص یا گروه استفاده کننده از آن است. به همین دلیل است که کاربران متفاوت شکل متفاوتی از یک پورتال مشاهده کرده و اطلاعات و خدمات متفاوتی در اختیار ایشان قرار می گیرد:

    امکان تغییر بر تسب خواسته ها بر تسب تجارب شخص یا گروه عموما personalize نامیده می شود و به این معنی است که در پورتال امکان انتخاب نتوه نمایش متتوی پیش بینی شده است. اغلب این انتخاب بصورت خودکار و بر اساس نقش کاربر (مثلا پست سازمانی وی) انجام می شود. برای مثال وقتی کارمند فروش به سیستم وارد می شود، به صورت خودکار فهرستی از جدیدترین متصولات برای وی به نمایش در می آید. با این همه در بعضی از پورتال ها انتخاب متتوی نمایش داده شده به کاربر متول می شود تا در زمان ورود به پورتال خود آن را انتخاب کند.
    تغییر و Customize شدن یک پورتال شامل انتخاب چگونگی شکل ظاهری آن (مثلا رنگ و چیدمان صفته)،مدل مرورگر و متل نمایش متتویات روی صفته است. یک پورتال می تواند تتی برچسب و عنوان تجاری مشخصی داشته و ظاهر متفاوتی را برای انواع کاربرانش به نمایش گذارد.
    این دو ویژگی به پورتال امکان می دهد تا مجموعه مشخص و تعریف شده ای از کاربران (مثلا مشتریان، شرکا و یا کارکنان) را هدف قرار دهد. بعضی از پورتال ها تتی می توانند برای هر کاربر مشخص، شکل و شمایل متفاوتی از خود نشان دهند.

    یک پورتال در هر زمان و از هرمکانی همیشه در دسترس است
    از آنجا که پورتال ها برای استفاده در متیط وب ساخته می شوند، در هر زمان و از هر مکانی با استفاده از یک مرورگر استاندارد وب در دسترس اند. انواع تجهیزات مبتنی بر وب نیز از جمله تلفنهای موبایل، دسترسی به پورتال ها را به غایت آسان و مفید کرده اند.

  • وب پورتال چیست؟
    توماج فریدونی - ITIran :قطعا مطلع هستید که اولین بار شبکه غیر محلی در سال 1960 توسط آژانس پروژهای تحقیقاتی پیشرفته سازمان دفاع آمریکا با نام "آرپانت" متولد شد.

    در آن زمان تنها هدف از طراحی شبکه این شبکه حول این محور بود تا هر کامپیوتر به دو کامپیوتر متصل شود و پیامهای ارسالی از یک نقطه شبکه به هرنقطه دیگر می توانستند از مسیرهای مختلفی بگذرند که با گذشت زمان و ارتباط این شبکه با چندین شبکه ارتباطی دیگر به مفهوم جدی تری به نام اینترنت دست یافت.

    احتمالا آن زمان کمتر کسی باور می کرد که این شبکه به چنان عظمتی دست می یابد که مدیریت و کنترل آن چه در بخش مدیریتی و چه در بخش فنی نیاز به هزینه و متخصصین ویژه ای دارد که دلیل این ادعا چیزی نیست جز جای خالی وب!

    اما با نظریه World Wide Web که امروز میلیون ها بار اطلاعات اینترنت توسط انواع مروگر ها بدست میلیون ها کاربر اینترنت مرور می شود علم اینترنت پا به مرحله جدیدی گذاشته است. مرحله ای پیچیده با کاربری فوق العاده آسان که همین آسان بودن دسترسی بعضا برخی از کاربران را به اشتباه وارد می کند که وب همان اینترنت است!

    هدف از نظریه World Wide Web چیزی نبود جز دسترسی آسان و سریع به خدمات و محتویات اینترنتی از طریق یک Application خاص با قابلیت های مشخص که با ورود این Application ها گام جدید تری در عرصه سرویس دهی اینترنتی و نیز طبقه بندی اطلاعات در اینترنت به وجود آمد و این رقابت تا جایی رسید که کیفیت، ظاهر و امنیت مرورگر ها نیز برای کاربران مهم تلقی شد و بازار گرمی را برای سازندگان مرورگر ها به وجود آورد.

    گسترش اطلاعات و سرویس دهی اینترنتی توسط وب سایت ها چنان رشد چشمگیری داشته است که بعید است کسی نام تمامی وب سایت های موجود در اینترنت را از حفظ باشد چرا که می بایست هر روز نام های کوتاه و بلند 20000 سایت جدید را بخاطر بسپارد!

    اگر توجه داشته باشید با حیات وب، کاربری آسان انگیزه اصلی کاربران اینترنت جهت استفاده از این شبکه می باشد پس قطعا دور از ذهن است یک کاربر اینترنتی راضی شود برای استفاده از چندین خدمات مورد نیازش هر روز به چندین سایت سرکشی کند و برای استفاده از آنها مجبور به ثبت نام های تکراری و نیز محافظت از چندین شناسه و رمز عبور متفاوت باشد، از همین رو وب ناخواسته به نسل جدیدی از سرویس دهی رسید که امروز همگی آنرا با نام وب پورتال می شناسند.

    برای خواندن مقاله بر روی ادامه مطلب کلیک کنید.


    به نظر من برای اینکه بتوانیم بهترین و علمی ترین تعریف را از وب پورتال داشته باشیم بهتر است به بررسی واژه به واژه این کلمه بپردازیم، کلمه ای که خود در برگیرنده بسیاری از مفاهیم مهم روز ICT و تجارت است تا جایی که می توان گفت وب پورتال ها شرکت های نفت اینترنتی هستند!

    در بالا با مفهوم Web به خوبی آشنا شدیم و دریافتیم که وب عامل دسترسی آسان به خدمات و محتویات مجازی، در یک کلام اینترنت است. همچنین در مورد واژه Portal می توان گفت، منظور ما یک Gateway و یا Doorway یا همان شاهراه و دروازه است، دروازه ای که به تبعیت از ذات اصلی خود یعنی همان دسترسی آسان، دسترسی ما را به وب و در نهایت اینترنت راحتتر از پیش می کند و محلی می شود برای به اشتراک گذاری خدمات و محتویات توسط چند وب سایت توانمند و مورد نیاز.

    آنچه از این تعریف بر می آید بر ما روشن می سازد که وب پورتال یک محصول خاص نیست و همانند وب سایت یک ماهیت استاندارد و تشکیل شده از دو زیر ساخت خدمات (Services) و محتویات(Content) است که این ماهیت خروجی چندین استاندارد, دیتا و engine خاص زیر نظر یک یا چند مجموعه نظارتی مشخص و همگام است.

    معمولا تعریف بالا اکثر کاربران غیر مسلط را به اشتباه می کشاند که هر وب سایت پر از لینک و یا یک وب سایت همه کار همان پورتال است چرا که برابر تعریف بالا می تواند دسترسی کاربران را به سایر وب سایت ها آسانتر کند که می توان با اطمینان گفت این تعبیر کاملا غلط و دور از تعاریف استاندارد می باشد چرا که همانگونه که در بالا نیز بیان کردیم وب پورتال یک ماهیت تحت وب است که ارائه دهنده خدمات و محتویات به صورت یکجاست.

    هدف وب پورتال ها طبقه بندی کردن اطلاعات و نیز تعریف دسترسی آسان به آنهاست که برای جلوگیری از پراکندگی چگونگی یافتن، دسترسی و نگهداری اطلاعات توسط کاربر و به صورت خلاصه جلوگیری از سردرگمی ایشانٰ، به صورت همزمان سرویس های اصلی و جانبی را در اختیار کاربران قرار می دهند که مجموع این سرویس ها نیز در یک بستر اشتراکی (Account) نقطه مشترک دارند که اصلی ترین نقطه مشترک آنها ID و Profile است.

    اکثر وب پورتال ها در چند آیتم نقاط مشترک و کلیشه ای دارند که به ترتیب عبارتند از:
    • تنوع سرویس دهی
    • چگونگی سرویس دهی
    • نحوه دسترسی کاربر به سرویس
    • درآمد زایی و Business plan
    • تامین اطلاعات

    و درواقع همین چند آیتم کوتاه اما حساس هستند که سند تضمین رشد و حیات وب پورتال ها که در نهایت منجر به یک رقابت تنگاتنگ میان هم نوعان خود میشود را امضا کرده اند!
    سرویس های یک وب پورتال تنوع بیشتری به سرویس های یک وب سایت را دارند، چرا که فعالیت وب سایت ها اکثر به صورت تخصصی بوده و موضوعیت آنها اغلب حول یک و یا چند آیتم مشخص و محدود که نهایتا توجیه کننده یک مورد مشخص است می گردد که همین امر سبب محدود بدون گروه های کاربری وب سایت های می شود.
    اما یک وب پورتال با تنوعی که در سرویس های آن ذکر شد می تواند میزبان اکثر اقشار جامعه با هر نوع طرز فکر، سلیقه و نهایتا نیازی باشد.
    از مهم ترین سرویس های اصلی یک پورتال می توان به موارد زیر اشاره برد:
    ماشین جستجو
    ایمیل
    فضای رایگان و یا وبلاگ
    ارائه اطلاعات مختلف (مسافرت، پزشکی و...)
    اخبار
    دانلود (فرمت های مختلف)
    گفتگو و Chat
    همچنین وب پورتال ها سعی می کنند سرویس های مطلوب و به روزی (At time) را در کنار سایر سرویس های اصلی و کلیشه ای در اختیار کاربران خود قرار دهند تا با ربودن ذهن کاربران و جلب نظر عده کثیرتری از کاربران مشتاق توسط سرویس های جانبی و جذاب صاحب اکثر سهام بازار صنفی خود شوند.

    منظور از چگونگی سرویس دهی نیز نوع در اختیار گذاشتن خدمات به کاربران است. وب پورتال ها برای اینکه مشتریان خود را از دست ندهند و در نهایت پیروز از رقابت بازار اطراف خود بیرون بیایند سعی می کنند اصلی ترین سرویس ها و نیز عمومی ترین ها را به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار دهند.

    از طرف دیگر، جدا از رایگان بودن امتیاز استفاده از خدمات وب پورتال ها، اکثر قریب به اتفاق این خدمات همگی در یک زیر ساخت با هم مشترک هستند و این بدان منظور است که جدا از پیچیدگی مراحل و دفعات شخصی سازی در وب پورتال ها؛ در وقت و کنترل کاربر نسبت به موقعیت خود حرکتی صورت گرفته شده باشد.

    مشترک بودن زیر ساخت سرویس های یک وب پورتال Basic account and cardinal ID)) امورات دسترسی و امنیت کاربر را تا حد بسزایی سامان می بخشد و در این شرط کاربر از ثبت نام های چند باره در یک یا چند وب سایت ( یا وب پورتال)، سردرگمی بین چند شناسه و رمز متفاوت، Cookies, cashed و نیز امنیت پایین دور می ماند و می تواند با یک Security واحد و ID و رمز ورود به همه نوع سرویسی دسترسی داشته باشد و جدا از تمامی این موارد با توجه به این لایه زیر ساختی امکان شخصی سازی به صورت پراکنده و متمرکز به کاربر داده می شود.
    وب پورتال هایی که سعی می کنند سرویس های اصلی مورد نیاز کاربران را در ازای پول در اختیار ایشان قرار دهند به دلایل فراوان و مستندی تا ابد در خم یک کوچه باقی خواهند ماند!
    نحوه دسترسی کاربر به سرویس ها در آیتم لایه زیر ساخت با چگونگی سرویس دهی نقطه مشترک دارند و جدا از این مورد Remote access جایگاه مهمی در نحوه دسترسی کاربر و در نهایت محبوبیت یک وب پورتال دارد.

    اکثر کسانی که جز کاربران همیشگی اینترنت هستند و به نوع زندگی ها به دو بخش محیطی و مجازی تقسیم شده است همیشه دغدغه دسترسی به اینترنت را در شرایط خاص دارند که یکی از مهم ترین عوامل کمک کنند به آنها همان دسترسی غیر مستقیم است که معمولا از طریق موبایل و SMS Engine های گوناگون صورت می پذیرد.

    در صورتی که تمامی این آیتم ها به صورت کامل و صحیح در زمان مشخص و مورد نیاز اجرا شوند پروِژه وب پورتال ما به مرحله سودآوری خواهد رسید که این مرحله با سه آیتمی که در بالا آمد در تعامل مستقیم قرار دارد به گونه ای که در صورت نبودن یک طرح توجیه اقتصادی مشخص و علمی کل حیات پروِژه را با مخاطره روبرو کرده ایم.

    اما با ذکر تعاریف بالا اصلی ترین سوالی که پیش می آید نوع درآمد زایی وب پورتال هاست. قطعا از خود می پرسید زمانی که قرار است اکثر سرویس ها مخصوصا سرویس های اصلی به صورت رایگان در اختیار کاربران که قطعا تعداد آنها نیز کم نیست قرار بگیرد اینکار جز صرف هزینه چه سودی برای ما در بر خواهد داشت؟!

    جواب سوال شما بسیار ساده است، وب پورتال ها رابطه کاملا مستقیم با تکنیک e-commerce دارند از همین رو اکثر بازگشت هزینه ها و سودآوری وب پورتال از طریق تجارت الکترونیکی تحقق می یابد.

    برای اینکه مسئله برایمان واضح تر از قبل باشد بهتر از با تعریف تجارت الکترونیک آشنا باشیم، تجارت‌ الكترونیك‌ به‌ معنای‌ مبادله‌ محصولات‌ و خدمات‌ درمقابل‌ پول‌ با استفاده‌ از تواناییهای‌ اینترنت‌ است.

    از تعریف بالا نتجیه می گیریم که تجارت‌ الكترونیك‌ به‌ معنی‌ اطلاع‌رسانی، تبلیغات‌ و خرید و فروش‌ كالاها و خدمات‌ و حفظ‌ و برقراری‌ روابط‌ تجاری‌ از طریق‌ سیستم‌های‌ مخابراتی‌ و ابزارهای‌ پردازش‌ داده‌ها است که از مهم ترین آیتم های در دسترس و عملی آن در شرایط فعلی می توان به تبلیغات و فروشگاه های اینترنتی اشاره کرد.

    همانگونه که ملاحضه می کنید یکی از تاکیدات اصلی تجارت الکترونیک واگذاری خدمات اینترنتی است که پورتال ها به آن توجه بسیاری خاصی دارند و اصلی ترین آن نمایش تبلیغات سایر شرکت ها و محصولات و خدمات است.

    وب پورتال ها با ارائه سرویس های رایگان که راه اندازی و نگهداری آنها چندان هم کم هزینه نیست، سعی می کنند تا آمار کاربران روزانه(Visitor) خود را به درجه بالاتری برسانند و پیرو همین آمار بازدید که قطعا نرخ قابل توجهی خواهد بود حجم ترافیک خود را افزایش دهند و محیط مناسبی را جهت نمایش تبلیغات علاقه مندان و معرفی محصولات و خدمات آنها فراهم آورند.
    می توان مطمئن بود کمپانی "الف" که نیاز به معرفی محصول و یا محصولات خود برای فروش بیشتر دارند حاضرند هر مبلغ عقلانی را جهت شهرت و محبوبیت و در نهایت فروش بیشتر بپردازند و همین امر سبب می شود که گردانندگان یک وب پورتال پس از گزراندن یک پروسه لازم پول خوبی به جیب بزنند چرا که با این اوصاف پورتال ها را می توان شرکت های نفت اینترنتی دانست.

    و نهایتا آیتم دیگری که جز کلیشه ای ترین خصوصیات وب پورتال هاست تامین محتویات آنهاست.
    هیچگاه یک پورتال مانند Yahoo نمی تواند تامین کننده تمامی محتویات و یا حتی مدیر کلیه بخش های خود باشد چرا که در صورتی که قرار باشد تمامی این کار ها را به تنهای انجام دهد جدا از صرف هزینه زیاد و نیاز به زمان بالا جهت جمع آوری و طبقه بندی ، به دلیل نبود ذهنیت های متفاوت و تنوع سلیقه خود را با موذل یکنواختی و روزمرگی روبرو ساخته است و این می تواند نقطه شروع هرز رفتن حیات یک وب پورتال باشد.

    مهم ترین ویژگی ها وب پورتال را در یک جمله می توان به شرح زیر دانست که البته این خود می تواند به جزئی از تعریف پورتال محسوب شود.
    در اختیار گذاشتن اطلاعات بیشمار و مختلف با تعیین اهداف قبلی، سطح دسترسی و رده بندی زیر نظر کادر نظارت و مدیریت در یک قالب انعطاف پذیر که به صورت جذاب و قابل دسترسی در کنار سرویس ها و خدمات مفید به کاربران اینترنت به گونه ای که سرویس دهنده و سرویس گیرنده هر دو از امنیت سرویس خود اطمینان داشته باشد .
    اعم ویژگی های پورتال را به صورت تیر وارمی توان در موارد زیر دانست:
    1- قابلیت شخصی سازی اطلاعات و ظاهر customization))
    2- قابلیت استفاده برای عموم و عدم پایداری به Platform
    3- قابلیت دسترسی به تمام سرویس ها تنها با یکبار ورود به سیستم Single sign-on))
    4- دسته بندی و رده بندی اطلاعات در بخش مدیریت و ارائه به کاربر Taxonomy))
    5- تعامل و یافتن سریع کاربران در مواقع ضروری (Alert)
    6- دسترسی سریع به اطلاعات
    7- ارائه سایر سرویس های اینترنتی مبتی بر وب

    پورتال ها نتیجه تلاش ما برای رسیدن به کیفیت مطلوب در حداقل زمان است. تا مدتی پیش خیلی ها گمان می برند هر چقدر کاربران اینترنت ورزیده تر شوند نسل پورتال ها روز به انقراض کشیده می شود در حالی که امروزه عکس این گزینه ثابت شده است.
    نتیجه ای که از این ویژگی های بی نظیر بر می آید صرف جویی در هزینه و زمان و دسترسی سریع تر و مطلوب تر به اطلاعات و خدمات اینترنتی و در نتیجه افزایش راندمان کاری خواهد بود. در چنین حالتی تعجب نکنید که پورتال را به Mouse کامپیوترتان نسبت دهم!
    شاید با این تشابه درک ویژگی های پورتال را برایتان آسان تر کند:
    پورتال چیزی مشابه یک OS و سیستم عامل عمل می کند بدانگونه که صرف نظر از خاصیت برقراری ارتباط سیستم عامل با سخت افزار دسترسی ما را به پوشه ها و فایل های موجود در هارد دیسک را آسان تر می کند.

    در چنین حالتی اگر وب سایت را DOS در نظر بگیریم و پورتال را ویندوز قدرت کارایی هر یک را به سادگی در می یابیم. اما در نهایت تمامی این امکانات در محیط ویندوز با توجه به داده های موجود در هارد دیسک به ما داده می شوند.

    از مهم ترین ویژگی های پورتال که در تعریف علمی از آن به عنوان قابلیت و سرویس یاد کردیم امکان بر قراری ارتباط دو طرفه میان کاربران است.
    در پورتال ها این امکان به کاربران داده می شوند که بتوانند از طرق مختلف مانند چت و Web2 با یکدیگر در تماس و تعامل اطلاعات با فرمت های خاص باشند.
    همچنین امکان شخصی سازی که یکی از مهم ترین عوامل خدماتی پورتال محسوب می شود سبب رضایت مخاطبان و کاربران پورتال ها شده است چرا که با امکان شخصی سازی و Customize شما خودتان نحوه دسترسی به بخش مدیریتی، سرویس ها و اطلاعات را با امنیت دلخواه تغییر وتعیین می کنید. درواقع با توجه به بیان تشابه با سیستم عامل، می توانید از اطلاعات خود Back up بگیرید، Shortcut بزنید و یا سطح دسترسی افراد دیگر را به اطلاعات خود چه در Security و چه View تعریف کنید.

    اکثرا گمان می برند که وب پورتال ها به دو دسته عمومی و تخصصی تقسیم بندی می شوند که پورتال های عمومی ارائه کننده خدمات عمومی و کلی هستند و پورتال های تخصصی ارائه دهنده سرویس ها و مطالب تخصصی که نمی تواند بیشتر از یک موضوع اصلی باشد هستند.
    از همین رو در بسیاری از موارد دسته بندی پورتال ها را با اصطلاح عمودی (Vertical) و افقی (Horizontal) انجام می دهند، البته از نظر من این دسته بندی چندان صحیح و کامل نیست و ممکن است باعث اشتباهاتی در باب تشخیص پورتال شود.
    همچنین بعضی معتقد اند پورتال به دوسته دیگر با اصطلاح کاربردی و اطلاعاتی نیز تقسیم می شود. که البته این طرز فکر کاملا اشتباه ست چرا که خاصیت اصلی پورتال ارائه سرویس و اطلاعات در کنار هم است. در صورتی که وب پورتال را غیر از این تقسیم بندی کنیم در حال بررسی وب سایت هستیم نه پورتال!
    از طرف دیگرعده ای بیان می کنند پورتال ها چهار دسته کلی تقسیم می شوند که عبارتند از:
    • Business to Customer Portal (B2C)
    • Business to Business Portal (B2B)
    • B2E
    • Public Portal

    در این دسته بندی پورتالB2C تنها خاصیت خرید و فروش بین شرکت ها و کاربران را دارد؛
    پورتال B2B تنها خاصیت معامله و خرید فروش بین شرکت ها با یکدیگر دارد
    B2E خود به دسته "پورتال کارکنان" با امکان دسترسی به یک سری اطلاعات به هم پیوسته را فراهم می کند و در دسته دیگر" worker portal” که با یک یا مجموعه اهداف مشخص مثلا فروش یک محصول ایجاد می گردد
    و در نهایت پورتال های عمومی که به دو دسته " Horizontal " هستند ( مشابه یاهو) و دسته " Vertical " تقسیم می شوند. در این تعریف پورتال های عمودی را می توان پورتال های سازمانی دانست.
    در چنین دسته بندی عملا یک خاصیت را چند بار تعریف کرده ایم در صورتی که می توانستیم دسته بندی مختصر تر و به مراتب مفید تری داشته باشیم!

    نظر شما چیست؟آیا با توجه به تعاریف بالا سیر موضوعات فرد جز وظایف یک وب پورتال است؟ قطعا جواب منفی خواهد بود چرا که همانطور که گفته شد وب پورتال ها اساسا دروازه ورود کاربران به حیطه وب هستند و در حال حاضر برای یک موضوع واحد تا این حد محتویات با فرمت های گوناگون وجود ندارد که برای دسترسی به آنها نیاز به یک خط دهنده و طبقه بندی کننده اطلاعات داشته باشیم.
    از طرف دیگر گفتیم که اصلی ترین آیتمی که دلیل اثبات وجود یک وب پورتال است ارائه همزمان خدمات و محتویات به صورت یکجاست.
    فرض کنید که شما کاربر همیشگی آدرس www.photo.net هستید. همانگونه که مطلع هستید این وب سایت جز بی نظیر ترین مراجع ارائه عکس و نیز فنون عکاسی در سراسر وب جهانی ست که توسط هزاران کاربر در روز update می گردد، حال قرار است این وب سایت به کاربرانی که گاهی اوقات عکس هایی را که خودشان تهیه کرده اند را برای وب سایت می فرستند میل باکس رایگان ارائه کند. آیا این حرکت برای آن کاربر توجیه خاصی دارد؟
    این میل باکس تنها برای زمانی به ایشان داده شده است که مشترک photo.net باشند و در رشد و پیشرفت آن موثر واقع شوند و در صورتی که کاربر تماس خود را با این وب سایت قطع کند نه برای سایت و نه برای کاربر اشتراک ایمیل در آدرس photo.net دیگر ارزشی ندارد و فارغ از تمامی این موارد آیا این کاربران با آدرس user@photo.net حاضر به تبادل اطلاعات و فعالیت در سایر موضوعات به غیر از عکاسی هستند؟!
    پیرو موراد ذکر شده بالا متوجه می شویم که پورتال های سازمانی نیز وجود خارجی ندارند و برای اینکه با این موضوع آشنایی بیشتری داشته باشید پیشنهاد می کنم مقاله "پورتال سازمانی، انگیزه ای را برای سود جویی" به دقت بخوانید.

    منظور از معماری پورتال تعریف و توجیه پروژه در یک چهارچوب خاص به دسته های
    • نوع برنامه نویسی
    • نوع مدیریت پروژه
    • نوع طرح توجیه اقتصادی
    و سایر گزینه های موثر در تشکیل و تهیه می باشد.
    ضرورت تعریف معماری در پورتال ها را می توان پیشگیری از بروز اشتباهات احتمالی؛ تامین امنیت بالا، صرفه جویی های بسزا در هزینه ها و مانند این دانست.
    بعضا بسیاری گمان می کنند معماری پورتال ها یک کلیشه است که در هر زمان و برای هر پروژه ای به یک نحوه اجرا می شود در صورتی که تصور صحیح می بایست معماری را برای هر پورتال بنا بر خاصیت های زمانی، موقعیتی، فرهنگی و ریالی ؛ با در نظر گرفتن ملزومات تعریف کند.
    درواقع با چنین شرایطی معماری پورتال را می توان Presentation پروژه پورتال دانست که اطلاعات جامعی و اصلی را در باره چگونگی تهیه ، راه اندازی و نگهداری پورتال به ما می دهد و همگی تاثیر گرفته از ویژگی های پورتال هستند که در بخش های قبلی در مورد آن صحبت شد.
    این presentation را می توان به دو دسته کلی تقسیم کنیم:
    • کاربری و مدیریت ما و پورتال
    • کاربری و مدیریت مشتری ما و پورتال

    نکته حایز اهمیت اینجاست که نوع مدیریت پروژه و استاندارد های به کارگرفته شده ستون های پورتال ها تلقی می گردند و این استاندارد ها دائما در تعامل با یکدیگر اند و در صورت نقض قوانین هر یک خسارات جبران ناپذیری به خود و سایر ستون های پروژه و در نهایت کل پروژه وارد می کنند.


  • آموزش دسته بندی كردن ایمیل

    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیمiranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم
     

    در رابطه با اینكه در گروه، ایمیل های زیادی رو بصورت روزانه (معمولا 4 ، 5) در Inbox ایمیلتون دریافت می كنید و با توجه به این نكته كه ایمیل های ارسالی از طرف ما بطوری موجب مزاحمت شما و عدم مشاهده ایمیل های دیگری كه از گروه ها یا حتی دوستانتون برای شما ارسال میشه نباشه، یعنی ممكنه كه شما فرصت نكنید هر روز ایمیلتون رو چك كنید و وقتی بهش سر می زنید با كمال شرمندگی بنده ملاحظه می فرمائید كه كل 25 ردیف Inbox ایمیلتون پر شده از ایمیل های متنوع
    iranvij-Group  كه البته خودمونیم ! ممكنه حتی موجب رنجش شما هم بشه !  ولی نگران نباشید چون من احساس همه تون رو درك می كنم و به همین دلیل میخوام یه پاركینگ اختصاصی (درست مثل پاركینگ های طبقاتی اتومبیل) تو ایمیلتون درست كنم !  یعنی چی؟ بله... در اینجا روشی رو بهتون آموزش میدم که وقتی ایمیلهای ارور تیم براتون میاد، دیگه Inbox ایمیلتون شلوغ نشه و بقول معروف این امكان براتون بوجود بیاد تا بتونید ایمیلتون رو بخوبی مدیریت كنید و کنترل بهتری روی تمام ایمیلهای دریافتی داشته باشید.به این معنی كه ایمیل های ارور تیم دیگه تو Inbox جا نگیره و مستقیما در فولدری به نام iranvij-Group ذخیره بشه ! ضمنا چنانچه عضو گروههای دیگری هم هستید میتونید اینکار رو که آموزش میدم برای هر یک از گروههای دیگر هم انجام دهید تا ایمیلهای هر گروهی بصورت اتوماتیك به فولدر مخصوص به خودش منتقل بشه. البته این راهكار متداولی هست كه حرفه ای های اینترنت اقدام به انجامش میكنند ولی من میخوام بدونم شما اعضای خوب گروه  چیتون كمتر از حرفه ای هاست ؟


    ضمنا توجه داشته باشید كه با بكارگیری این روش دیگر لازم نیست میل هایی رو كه دریافت میكنید ، علی رغم اینكه ممكنه دوست داشته باشید كه بصورت آرشیو نگهداری كنید، به ناچار از صفحه روزگار ایمیلتون Delete كنید
    !  چون در ایمیل های یاهو به لحاظ لطفی كه یـــــاهـــــو نسبت به تمام كاربران سرویس ایمیل رایگان خود دارد بطور كلی محدودیت حجمی را برداشته است و شما می توانید هر چقدر كه دوست داشته باشید و تا اونجا كه دلتون می خواد (بصورت نامحدود) ایمیل های مورد علاقه تون رو ذخیره نموده و در صورت لزوم در زمان های آینده هم ازش استفاده كنید و به نوعی این اطمینان رو داشته باشید كه هیچوقت ایمیلتون پر یا بسته نخواهد شد.


    خوب حالا بریم سر اصل مطلب و روش احداث یك پاركینگ طبقاتی مشتی واس ایمیل خوشكلتون ! 

    انجام اینکار بسیار ساده و راحت است ولی لازم است دقیقا مراحل زیر را انجام دهید :

    ابتدا قبل از شروع به انجام هر كاری یك فولدر به نام گروه ایران ویج ( یا هر گروه دیگری ) بسازید تا از این به بعد تمام ایمیل های این گروه وارد این فولدر بشود برای ساختن آن طبق تصاویر زیر به راحتی میتوانید این كار را انجام بدهید.

     

    ابتدا بر روی گزینه Add كلیك كنید
    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

    سپس قسمتی مانند شكل زیر برای شما باز میشود كه شما نام فولدر را مشخص می كنیدكه برای مثال ما آن را iranvij-Group گذاشته ایم
    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

    خوب كار ساختن فولدر هم تموم شد و حالا میزیم سراغ مراحل بعدی

    در این مرحله زمانی كه در Mail Box خودتون هستید ابتدا باید روی عبارت Options واقع در بالا و سمت راست ایمیل یاهوی خودتون مانند  کلیک کنین .در اینجا دو گزینه را به شكل منو ملاحظه می كنید كه كافیست شما روی گزینه اولی یا همان Mail Options مانند كلیك كنید.


    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

     

    پس از انجام این مرحله صفحه ای مانند برای شما نمایش داده خواهد شد که عبارت Filters را  ملاحظه می كنید. خوب، منتظر چی هستین روی گزینه Filters كلیك كنید لطفا. سپس بر روی Create or Edite filters كلیك كنید

      

    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

     

    با کلیک کردن روی عبارت Create or Edite filters صفحه جدیدی برای شما نمایش داده خواهد شد که توصیه می كنم وقت رو از دست ندید و روی عبارت Add کلیک کنید.
     
     

    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

     

    در اینجا با کلیک كردن روی عبارت Add و ظاهر شدن صفحه زیر مانند تنظیمات را بدینگونه انجام دهید. توضیح اینكه شما در هر گروهی كه عضو هستید معمولا عنوان متفاوت تمام گروه ها در ابتدای Subject ایمیل هاتون قرار می گیره بعنوان مثال ممكنه این عنوان iranvij-Group باشه یه X یا Y دیگه، كه میتوانید این روش را با توضیحاتی كه در زیر خواهیم داشت برای همه آنها اعمال كنید، ضمن اینكه فقط شما مجاز به انجام حداكثر 15عنوان برای فیلترگذاری می باشید.

    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

     توجه : اگر میخواهید ایمیل های گروه ما وارد اینباكس شما نشود حتما عین عبارت "
    iranvij-Group " را در قسمت های مشخص شده وارد كنید

    با توجه به تصویر بالا در کادر Filter Name نام فیلتر مورد نظر خود را تایپ کنید (که من iranvij-Group را انتخاب کرده ام) و همچنین برای هر فیلتری که بعدا خواهید ساخت نیز می توانید نامی متناسب با موضوع آن را درج نمائید .


    در مرحله بعد در (قسمت مشخص شده قرمز رنگ) در جلوی گزینه
    Subject عبارت iranvij-Group را تایپ کنید.

    توجه داشته باشید اگر برای گروههای دیگر میخواهید فیلتر بسازید عنوان عبارت Subject که در همه ایمیلها ثابت است رو باید در این قسمت وارد کنید.


    سپس از كادر بازشوی پائینی روی عبارت
    iranvij-Group کلیک و آنرا انتخاب کنید . این به این معنیست كه تمام ایمیل هایی كه با این موضوع باشند را انتقال بده به این فولدر كه اگه خاطرتون باشه در ابتدا اموزش ساختن این فولدر را داده بودیم
    بعد از انجام تمام اینکارها  روی دكمه
    Add Filter که  مشخص شده (و البته این كلید در بالای صفحه هم وجود دارد) کلیک کرده تا صفحه زیر  به شما نشان داده شود .


     

    صفحه نهایی را ملاحظه فرمائید.

    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

     

    در اینجا عمل فیلتر گذاری شما برای یك گروه اینترنتی ( iranvij-Group )  به اتمام رسیده است. برای اینكه به صفحه اصلی میلتون برید و نتیجه را مشاهده كنید كافیست در بالای همین صفحه  گزینه Mail را انتخاب كنید.


    به به عجب شاهكاری شد ! طبق شما فولدری را که نامگذاری کرده اید در قسمت
    Folders ایمیل خود خواهید داشت که از این به بعد كلیه ایمیلهای گروه  بجای پخش و پلا شدن در محیط Inbox بصورت اتوماتیك در این فولدر (همون پاركینگ اختصاصی خودمون) قرار خواهند گرفت.

     iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور 

تیم

     

    خوب ، تا اینجای كار چطور بود ؟ خسته كه نشدید ؟  نگفتم کار ساده و راحتیه ؟  و اما هنوز این قصه ادامه داره ! صبر کنین تا همه نصیحت وصیت هام تموم بشه بعد كلوزم كنید لطفا  چون تنها نكات مهم دیگه ای كه مربوط به این بخش هست و باید اضافه كنم ، انجامش مثل آب خوردنه !

    نكته بعدی كه ممكنه بهش برخورد كنید این هست كه چرا فقط 25 تا از ایمیلها رو در Inbox میتونید ببینید ؟ پس بقیه شون کجا هستند ؟ كه در جواب این سوال المپیادی كه البته خیلی از شماها میدونید هم باید اضافه كنم : یـــاهــو كه قربونش برم فكر همه چیز رو كرده و اساسا كار شما عزیزان اروری رو جهت استفاده هر چه بهتر از سرویس های ایمیلش راحت كرده و با توجه به این نكته لازم هست در جریان قرار بگیرید كه بهمین منظور در سمت راست قسمت بالا و پائین Inbox ایمیلتون گزینه ای بنام Next قرار داده شده كه با هر بار زدن این گزینه به صفحه بعدی ایمیلتون هدایت خواهید شد كه عین همین صفحه حاوی 25 تای دیگه از ایمیل هاتون هست.

    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

     

    ولی نا گفته نمونه كه یاهو باز هم با مرام تر از اینهاست كه فكر می كنید  چرا كه اون فقط بصورت پیش فرض امكان قرار گرفتن 25 میل رو در یك صفحه قرار داده كه این تعداد رو البته با تنظیمات دلخواه خواهید توانست حتی تا 200 ایمیل در هر صفحه ارتقاء دهید !
    (مثل
    Mail Box خودم) ولی چگونه ؟

    برای انجام اینكار هم باید ابتدا روی عبارت Options واقع در بالا و سمت راست ایمیل یاهوی خودتون مانند (تصویر 13) کلیک کنید.


    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم

     

    و پس از آن با توجه به شكل زیر روی عبارت General  كلیك كنید تا صفحه جدیدی برای شما باز شود


    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم
     


     

    سپس قسمت تنظیمات مربوط به گزینه Messages/results per page را كه امكان جاگذاری 10 ، 25 ،‌50 ، 100 یا 200 ایمیل در هر صفحه از Inbox را به شما می دهد، را بشكل دلخواه تعیین نمائید كه جهت ثبت این فرآیند كافیست كلید Save را فشار دهید .


     

    خوب خسته نباشید امید وارم که تا به این لحظه خسته نشده باشید چون یه کار کوچولو دیگه مونده که اون رو هم اگه انجام بدین برای همیشه راحت میشید.
    برای انجام این کار شما باید منتظر بمونید تا اولین سری از ایمیل های گروه برای شما ارسال بشه که وقتی ایمیل های به دست شما رسید دو حالت وجود دارد
    1- یا مستقیم وارد فولدر خود که شما تعریف کرده اید میشود!
    2- یا نه باز وارد اینباکس شما میشود

     

    iranvij.ir| گروه اینترنتی ارور تیم


    برای حل این مشکل فقط کافیست شما برای بار اول مانند تصویر زیر تمام ایمیل های گروه را انتخاب کنید و سپس از گزینه Move اسم فولدر
    iranvij-Group را انتخاب کنید تا ایمیل ها وارد فولدری که ساخته اید شود که پس از این عمل دیگر ایمیلی وارد اینباکس نمیشود و مستقیم وارد فولدر خود خواهد شد.



    خوب دیگه، دوستان عزیزم میشه گفت این كلاس هم تقریبا به وقت اضافه كشید. امیدوارم خسته نشده باشید و استفاده های خوبی از این راهكار سودمند ببرید. همونطور كه مشاهده كردید من سعی كردم توضیحات را خیلی واضح بدم كه همه كاملا متوجه بشن ولی باز در هر حال چنانچه در این رابطه با مشکلی مواجه شدین و یا سوالی داشتین یا حتی نكته ای براتون مبهم بود، از طریق ایمیل با بنده تماس بگیرید تا در اسرع وقت پاسخگوی شما عزیزان باشم.http://ebi4882000.blogfa.com/post-91.aspx


  • http://powercontrol.mihanblog.com/extrapage/723


    داغ کن - کلوب دات کام
    نظرات()