تبلیغات
برق و الکترونیک - کارت هوشمند چیست؟آی SMART CARD

کارت هوشمند چیست؟آی SMART CARD

تاریخ:پنجشنبه 10 شهریور 1390-01:16 ق.ظ

كارت هوشمند چیست
كارت هوشمند كارتی پلاستیكی با ابعاد كارت‌های اعتباری(حدود 5/5 در 5/8 سانتی‌متر) است كه بر روی آن یا در بین لایه‌های آن، تراشه‌های حافظه و ریز‌پردازنده برای ذخیره‌سازی داده‌ها و پردازش آنها قرارداده شده است. یك كارت هوشمند كامپیوتر كوچكی است كه بر روی یك كارت پلاستیكی نصب شده است. این قبیل كارت‌ها به راحتی درجیب جای می‌گیرند و دركاربرد‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تاریخچة كارت هوشمند
اختراع كارت هوشمند را برای اولین بار فردی فرانسوی با نام رولاند مورنودر سال 1974 به ثبت رساند. از آن زمان به بعد،‌ شركت‌هایی نظیر Bull‌،‌ Honeywell، Motorolaدراین زمینه به فعالیت پرداختند و در نتیجة فعالیت‌های آنها، در سال 1979 اولین كارت هوشمند ریز‌پردازنده‌ای ساخته شد. اولین استاندارد برای كارت هوشمند در سال 1986 و با عنوان ISO 789116/1 مطرح شد.
استفاده از كارت هوشمند در سطح ملی برای نخستین بار در فرانسه و در سال 1986 انجام گرفت. دراین سال، شركت مخابرات فرانسه برای اولین بار، به جای سكه در تلفن‌های عمومی از كارت هوشمند استفاده كرد كه این اقدام سبب رفع بسیاری از مشكلات استفاده از تلفن‌های عمومی،‌سوء‌استفاده‌ها و خرابكاری‌ها شد. پس از آن، از اوایل دهة 90 میلادی، استفاده از كارت‌های هوشمند دركشور‌های مختلف رواج پیدا كرد و به تدریج كاربرد‌های جدیدی برای آن پیدا شد.
دسته‌بندی كارت‌های هوشمند
كارت‌های هوشمند را بر حسب موارد مختلفی دسته‌بندی‌ می‌كنند؛ در ادامه به دو مورد آن می‌پردازیم:
دسته‌بندی بر اساس نحوه ارتباط با كارت‌خوان
بر اساس این دسته‌بندی، كارت‌های هوشمند به سه گروه تقسیم می‌شوند:
1- كارت هوشمند تماسی
برای استفاده از این قبیل كارت‌ها، باید اتصال فیزیكی بین كارت و دستگاه كارت‌خوان برقرار گردد. داده‌های موجود برروی كارت به صورت سریال به كارت‌خوان ارسال می‌شود و پس از پردازش، اطلاعات جدید از طریق همان پورت به روی كارت منتقل می‌شود. به عنوان نمونه، كارت‌های تلفن‌ عمومی جزو این دسته محسوب می‌شوند. مشكل اصلی این قبیل كارت‌ها،‌ خراب شدن كنتاكت‌های فلزی (محل‌های تماس) بر اثر عوامل خارجی نظیر ضربه و شرایط فیزیكی محیط است. درشكل 2 قسمت‌های موجود در كنتاكت‌های فلزی این نوع كارت به تصویر كشیده شده است.
2- كارت هوشمند غیرتماسی
در این نوع كارت ‌هوشمند، ارتباط بین كارت و كارت‌خوان به‌صورت فیزیكی بر قرار نمی‌شود؛ بلكه از طریق میدان‌های الكترومغناطیسی و یا امواج RFصورت می‌گیرد. برای برقرای ارتباط،‌ آنتن مخصوصی بین تراشه‌های كارت قرار داده شده است كه در فاصله‌های كم، تا حدود 50 سانتیمتر، می‌تواند ارتباط ایجاد كند. كاربرد اصلی این قبیل كارت‌ها در مواردی است كه عملیات مورد نظر باید سریع انجام گیرد، به عنوان نمونه می‌توان به كارت‌های مترو اشاره كرد. مزیت اصلی این قبیل كارت‌ها علاوه بر سهولت استفاده، عمر طولانی‌تر و ضریب ایمنی بالاتر آن است؛ زیرا در این نوع كارت، تراشه به همراه آنتن در میان لایه‌های تشكیل‌دهندة كارت قرار می‌گیرد.
3- كارت هوشمند تركیبی
این نوع كارت تركیبی از كارت‌های هوشمند تماسی و غیرتماسی است كه با هر دو نوع دستگاه‌های كارت‌خوان سازگار است. از این نوع كارت‌ها برای ساخت كارت‌های چندمنظوره استفاده می شود.
دسته‌بندی بر اساس نوع تراشه به‌كاررفته در كارت
1- كارت با حافظه
این نوع كارت شامل واحد‌های حافظه است كه توسط یك سیستم امنیتی سخت‌افزاری محافظت می‌شود.
در واحد حافظة ROMاطلاعات غیرقابل‌تغییر، نظیر شمارة كارت و شمارة دارنده كارت ذخیره می‌شود. از واحد حافظة EEPROM نیز برای نگهداری اطلاعاتی در طول زمان یا بر اساس نیاز كاربر تغییر می‌كنند، استفاده می‌شود، به عنوان مثال اطلاعات مربوط به اعتبار باقیمانده دركارت.
از جمله كاربرد‌های این نوع كارت‌ها می‌توان به كارت تلفن همگانی، سیستم كنترل و شناسایی و مواردی از این قبیل اشاره كرد.
2- كارت هوشمند میكرپروسسوری
این نوع كارت‌ها دارای CPU هستند و قدرت پردازش اطلاعات و انجام محاسبات را دارند. قیمت این كارت‌ها از كارت‌های نوع قبل بیشتر است و كاربرد آنها برای ساخت كارت‌های مالی،‌كارت‌های شناسایی و نظایر آن است. در ادامه به نقش هریك از واحد‌های حافظه در این نوع كارت اشاره شده است:
ROM: نگهداری سیستم‌عامل كارت هوشمند
RAM: نگهداری موقت داده‌ها
EEPROM: نگهداری برنامة كاربردی و داده‌های مرتبط با آن

واحد واسطة (Interface)این كارت ممكن است به یكی از صورت‌های تماسی، غیرتماسی و یا تركیبی باشد كه وظیفة برقراری ارتباط با محیط خارج از كارت را برعهده دارد. در شكل 6 نحوة ارتباط یك واحد واسطة تماسی با CPUو واحد‌های حافظه نمایش داده شده است:
كاربرد‌های كارت هوشمند
امروزه در بسیاری ازكشور‌ها، از كارت‌های هوشمند در كاربرد‌های مختلفی استفاده می‌شود، این كاربردها به طور كلی به سه دسته طبقه‌بندی می‌شوند:
1-    كابرد‌های شناسایی: از این كارت‌ها برای شناسایی هویت افراد و صاحبان آنها استفاده می‌شود؛ مثل كارت تردد، كارت پاركینگ.
2-    كابرد‌های مالی
2-1- كارت‌های پیش‌پرداخته: این كارت‌ها را كاربر می‌خرد و با ارایة آن به دستگاه كارت‌خوان، به جای پرداخت پول، هزینه موردنظر از موجودی كارت كسر می‌شود. مانند كارت تلفن همگانی.
2-2- كارت‌های بانكی: این كارت‌ها را بانك‌ها به مشتریان خود عرضه می‌كنند كه معرف هویت الكترونیكی مشتری نزد بانك صادركننده است. با ارایه این كارت‌ها به دستگاه‌های خودپرداز، مشتری می‌تواند از خدمات بانك بهره‌مند شود.
3-    كاربرد‌های نگهداری اطلاعات: دراین قبیل كارت‌ها، كد شناسایی و اندكی از اطلاعات شخصی فرد درج شده است كه با ارایة به دستگاه كارت‌خوان، از این اطلاعات استفاده می‌شود. كارت‌هایی نظیر كارت گواهینامة هوشمند، كارت‌‌های درمان،‌ كارت‌های شناسنامه، كارت دانشجویی از این نوع محسوب می‌شود.
مزایای كارت هوشمند
1-    اندازه: اندازه این قبیل كارت‌ كوچك است و نیاز به حمل مدارك و پول را برطرف می‌سازد.
2-    امنیت: به دلیل وجود سیستم‌های حفاظتی روی كارت نظیر رمزنگاری، از داده‌های موجود بر روی آن به خوبی محافظت می‌شود.
3-    حجم اطلاعات قابل‌حمل:كارت‌های هوشمند قادرند حجم زیادتری از اطلاعات را در مقایسه با كارت‌های مغناطیسی درخود ذخیره كنند.
اقدامات لازم برای استفاده از كارت‌های هوشمند
1-    فرهنگ‌سازی برای مردم و آموزش شیوه‌ی درست استفاده از كارت؛
2-    قرار دادن دستگاه‌های كارت‌خوان در مراكز خرید و فروش؛
3-    افزایش ضریب ایمنی و ایجاد اطمینان خاطر از امنیت داده‌‌های كارت.
كارت هوشمند چندمنظوره چیست؟
توسعه و گسترش كاربرد‌ كارت‌های هوشمند از جمله الزامات استقرار و تحقق برنامه‌های دولت الكترونیك محسوب می‌شود. بنابراین‌، در دولت الكترونیك هر فرد نیاز به چندین كارت از انواع ذكرشده دارد. اما تعدد كارت‌ها مشكلاتی به همراه دارد؛ از قبیل:
·        صرف هزینة جداگانه برای هركارت؛
·        زحمت بیشتر درحمل كارت‌های متعدد و درنتیجه كاهش استقبال از آنها؛
·        بالا رفتن مراجعات اداری برای دریافت كارت.
برای حل این مشكل، طرح تجمیع كارت‌های هوشمند راهكار مناسبی است كه علاوه بر افزایش ضریب ایمنی، سبب می‌شود تعداد كارت‌های مورد نیاز هرفرد كاهش یابد.
تجربة كشور مالزی
پروژة كارت هوشمند چندمنظوره دولتی مالزی، از جمله فعالیت‌هایی است كه در چارچوب برنامه MSC‌ این كشور اجرا شده است. این پروژه در سال 1999 آغاز شد و هدف اصلی آن ارائة یك كارت هوشمند چند‌منظوره برای كاربرد‌های بخش دولتی و خصوصی بود. دولت مالزی از اواخر سال 2001، توزیع این كارت جدید را آغاز كرده است و به تدریج تمامی شهروندان بالای 12 سال در این كشور، دارای یك كارت هوشمند چند‌منظوره دولتی با نام MyKadخواهند بود.
دولت مالزی برای اجرای این پروژه با دو چالش اساسی مواجه بود: مشكلات فنی و مسأله فرهنگ‌سازی و آمادگی مردم برای پذیرش این نوع كارت جدید. برای غلبه بر اولین چالش، اجرای این پروژه به كنسرسیومی بین‌المللی از شركت‌های معتبر در این زمینه سپرده شد و دستگاه‌های دولتی مرتبط نیز موظف به همكاری با این كنسرسیوم شدند. در زمینة فرهنگ سازی نیز دولت مالزی برنامه‌های آموزشی متعددی را در مورد مزایای كارت هوشمند چندمنظوره تهیه كرد و از طریق رسانه‌های جمعی به آموزش مردم پرداخت.
در مالزی، كارت MyKadبه عنوان یك كارت هوشمند چندمنظوره دركاربرد‌های زیر استفاده می‌شود:
·        به عنوان كارت شناسایی ملی و گواهینامه رانندگی؛
·        برای نگهداری اطلاعات گذرنامه (بدون اینكه جایگزین گذرنامه شود)؛
·        نگهداری اطلاعات و سوابق پزشكی افراد؛
·        پرداخت عوارض بزرگراه‌ها، هزینة سیستم‌های حمل و نقل عمومی و غیره؛
·        انجام تعاملات بانكی (استفاده از دستگاه‌های خودپرداز یا ATM)؛
·        پرداخت هزینه خرید‌ها

جمع‌بندی

از جمله الزامات تحقق دولت الكترونیك، تهیه و توزیع كارت‌های هوشمند برای كاربرد‌های مختلف است كه با توجه به تعدد این كاربرد‌ها هر فرد ناگزیر باید كارت‌های زیادی‌ را به همراه داشته باشد؛ این مسأله می‌تواند مشكلاتی برای مردم ایجاد كند. ایدة تجمیع كارت‌های هوشمند در یك كارت و ایجاد كارت هوشمند چند‌منظوره بهترین گزینه برای رفع این مشكل است. اما طراحی چنین كارتی نیازمند مطالعه و بررسی نیاز‌های افراد در دولت الكترونیكی و در نظر گرفتن عوامل مختلف است. در قسمت بعدی مقاله، راهكارهایی جهت تجمیع كارت‌های هوشمند در كشور و ارائة یك كارت هوشمند چند‌منظوره ملی ارایه می‌شود  

مهندس محمود منصوری

منبع : سایت همكلاسی

 

عکسهای با مزه از بچه های بامزه
















« آشنایى با كارت هاى هوشمند »مزایاى عمده اى كه كارت هاى هوشمند به مصرف كننده ارائه مى دهند چگونه ارزیابى مى شود؟
البته مزایاى كارت هاى هوشمند را باید با در نظر گرفتن كاربردها و چگونگى مدیریت و ایجاد زیرساخت هاى فرهنگى و تخصصى در هر جامعه بررسى نمود. عموما دستورالعمل ها و استاندارد محلى وضع شده و چگونگى برخورد و حمایت قانون از كاربردهاى این كارت ها در ارتقاء مزایاى آن مؤثر مى باشد. شیوه زندگى و اهمیت دستیابى به اطلاعات و چگونگى پردازش آنها و قوانین موجود در تنظیم روابط مالى نیز در تعریف مزایاى كارت هاى هوشمند براى هر منطقه از دنیا حائز اهمیت است كه نمى توان آنها را نادیده گرفت. با این وجود مزایاى عمده اهداف اصلى ایجاد سیستم هاى بكارگیرى كارت هاى هوشمند مى توان در توانایى اداره یا كنترل مؤثر فعالیت هاى تجارى كاهش چشمگیر كلاهبردارى، كاهش كاغذبازى وحذف فعالیت هاى زائد و وقت گیر خلاصه نمود.


كارت هوشمند چند منظوره چیست؟
كارت هوشمند، براى راحت تر شدن و كاهش فعالیت هاى زائد در امور تجارى و غیره تولید گردیده، فعالیت هایى از قبیل (خرید و فروش، برنامه هاى بهداشتى، خدمات بانكى، خدمات مسافرتى و...). اگر قرار باشد براى انجام هر یك از فعالیت هاى فوق یك كارت هوشمند اختصاص یابد، آنگاه تعداد كارت ها خود مشكل جدیدى مى شود كه بر تمایلات كاربران تأثیر منفى گذاشته و از كارآیى آن نیز مى كاهد. یك كارت چند منظوره پاسخ مناسبى براى این موضوع است زیرا كارت چند منظوره مى تواند انواع مختلفى از كارت ها را پشتیبانى نماید.به عنوان مثال كارت چند منظوره «ویزا» كارتى مى باشد كه تركیبى از اعتبار توسعه یافته ویزا در برگیرنده ستون بدهى و توابع ذخیره مالى و ذخیره سازى میزان اعتبار مالى مى تواند در مسافرت ها كارآیى فراوانى داشته باشد.
كارت هاى چند منظوره با تحت پوشش قرار دادن موضوعات متنوعى از عملیات خریدها و خدمات گوناگون مالى موجبات آسایش كاربران را فراهم ساخته است.


كارت اعتبارى بدون تماس چیست؟
دو نوع كارت اعتبارى بدون تماس وجود دارد. اولى یك كارت بدون تماس از راه نزدیك است كه با وارد كردن آن در یك دستگاه جانبى مخصوص خوانده مى شود. و دومین كارت بدون تماس از راه دور است كه بدون استفاده از دستگاه جانبى كارت خوان قادر است از یك مسافرت معین و به صورت كنترل از راه دور خوانده شود كه در دكه هاى دریافت عوارض كاربرد زیادى دارد. قیمت یك كارت تراشه دار چقدر است؟
در تلاش براى پاسخ دادن به این سؤال كه بیشتر مانند پرسیدن قیمت ماشین، بدون در نظر گرفتن اینكه یك فولكس واگن دسته دوم و قدیمى است و یا یك رولزرویس آخرین مدل، باید گفت قیمت كارت هاى تراشه دار ۱۵ الى ۸۰ درصد بستگى به ظرفیت آنها و كمیت اعتبارى داشته و در این محدوده متغیر است.
چرا بارگذارى (شارژ) مجدد یك كارت هوشمند اهمیت دارد؟
كارت هاى یكبار مصرف و قابل شارژ مجدد، هر دو از بازارهاى مصرف و كاربرى برخوردار هستند. كارت هاى یكبار مصرف در مواقعى كه كاربر در مسافرت به سر مى برد و یا به منظور پرداخت ورودیه ها و مصارفى شبیه اینها مورد استفاده قرار مى گیرند و عمدتا استفاده از آن براى یك زمان مشخص مى باشد كه پس از اتمام ذخیره، فاقد ارزش و بهره بردارى مى باشد و دور انداخته مى شود. اگر كارت مورد بحث چند منظوره باشد و مثلا ارزش ها و اعتبارات را ذخیره كرده و حساب هاى بدهكار و بستانكار كاربر را ثبت نماید، كاربر آن را دور نخواهد انداخت. صحیح تر خواهد بود كه انرژى (اعتبار) ذخیره شده، قابل شارژ یا بارگذارى مجدد بوده و كاربر مجبور به خرید مكرر كارت هاى یكبار مصرف نگردد.
كارت هاى اعتبارى تا چه اندازه ایمن و مطمئن هستند؟ كارت هاى هوشمند عملا امنیت و اطمینان بیشترى نسبت به سایر وسایل ذخیره اطلاعات مالى ارائه مى دهند. یك كارت هوشمند مكان امنى براى ذخیره اطلاعات گرانقیمتى مثل كلیدهاى اختصاصى، شماره حساب ها، رمزها یا سایر اطلاعات خصوصى ارزشمند مى باشد. كارت هاى هوشمند با قدرت انجام محاسبه هاى پیچیده قابلیت تأمین امنیت بالاتر را دارا هستند و سلامت كارى صاحب كارت را فراهم مى سازند.
آیا رهنمودهایى براى مصرف كننده در استفاده از كارت هاى هوشمند وجود دارد؟
بله، براى اولین بار شركت هاى تولیدى كارت هوشمند، اطلاعاتى را در رابطه با صنعت و توزیع كنندگان كارت هوشمند، روش هایى عمومى و قانونى ارائه كردند. درك و شناخت صحیح این رهنمودها بسیار مهم است، خصوصا اینكه براى اولین بار این اطلاعات توسعه صنایع چندگانه به طور داوطلبانه پذیرفته شده و در حال تكامل است.
* انتظارات شخصى مصرف كنندگان را شناسایى كرده و در نظر بگیرید و رهنمودهاى شخصى ارائه شده را در مورد آنان اجرا نمایید.
* به منظور تأمین خدمات بهتر و ارائه فرصت هاى جدید به مصرف كننده، استفاده، جمع آورى و نگهدارى اطلاعات مربوطه به آنها را (تا حدى كه نیاز است)تهیه و باید كامل شود.
* وسیله اى را براى مصرف كنندگان تهیه و در محل هاى مختلف تعبیه كنید تا اسامى آنان را به بازار و با شركت به طور مستقیم یا پست و یا موارد درخواستى دیگر ارسال نماید.
* روش هاى انجام شده و در دسترس، كارمند را از نظر شخصى محدود مى سازد.
كارمندان را در مورد مسئولیت ها و استانداردهاى شخصى جهت حفاظت از منافع مصرف كننده و پاسخ گویى به اعترافات آنان آموزش دهید. و انضباط صحیح و تنبیهات رفتارى را با كاركنانى كه نسبت به چنین استانداردهایى بى توجه هستند، پیاده كنید.


http://powercontrol.mihanblog.com/extrapage/754


داغ کن - کلوب دات کام
نظرات()